BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Monday, March 15, 2010

Tribute to my Arnab-Arnab



Arnab adalah sejenis haiwan yang sukar di jaga...benarkah?...persoalan sebegini sering bermain di kotak pemikiran saya...hmm...

Pernah saya bercadang untuk membela seekor arnab tetapi mendapat bantahan dari kedua ibu ayah saya...

Pada suatu hari dengan kuasa tuhan, satu keajaiban berlaku...(sebenarnya takdela keajaiban sangat...hehe...)...dengan sekali permintaan ayah saya telah membeli 2 ekor arnab yang comel...ibu pula tak berkata apa tapi menggelengkan kepala...mungkin di dalam hatinya terdetik..'degil juga anak aku ini,minta arnab sahaja'..Saya memberi makan dan minum secukupnya kepada kedua-dua ekor arnab itu...Di suatu pagi yang dingin,saya melepaskan arnab-arnab tersebut di halaman rumah untuk merasai nikmat kebebasan hidup sementara saya pula ke dapur untuk menyiapkan sarapan pagi...(untuk diri sendiri sebab parents keluar awal pagi, dah besar , jadi kenala buat sarapan sendiri)...dalam lebih kurang 10 minit kemudian, arnab-arnab tersebut hilang dari pandangan saya...kemanakah arnab-arnab tersebut?soalan tersebut tersu-terusan bermain di fikiran saya...saya pun memulakan aktiviti mencari dan menyiasat di sekeliling taman perumahan saya tetapi hampa dan pulang dengan tangan kosong...

'Ahhh...takutnya, apa yang perlu dijawab pada ayah nanti'...lebih kurang RM 300 telah di belanjakan...Dalam 2 jam kemudian ibu dan ayah pun pulang dari Pusat membeli-belah,dengan muka yang pura-pura sedih dan sedikit takut saya telah menceritakan hal sebenarnya kepada ayah...reaksi ayah bersahaja...keesokannya 2 ekor arnab baru telah tersedia di dalam sangkar yang sama...wah!gembiranya saya...saya berharap kali ini kedua-duanya hidup lebih lama...ibu saya pula seakan-akan sudah mula menyukai arnab-arnab tersebut.Ibu pula yang excited membeli makanan untuk arnab-arnab tersebut...haha...

Di sangka panas sampai ke petang tapi hujan di tengahari...arnab-arnab saya menemui ajalnya selepas saya memandikan kedua-duanya...huhu...sensitifnya!!!!...mungkin air termasuk ke dalam telinga kedua-dua arnab tersebut...mati lagi..huhuuh...

saya beritahu ayah sekali lagi dan ayah cakap ayah akan beli seekor arnab lagi untuk kali terakhir...seekor arnab yang comel...baka Anggora telah di beli...hmm...comelnya getus hati ini...hehe...(bersastera pulak)...sekali lagi saya menjaga arnab itu seperti arnab-arnab sebelumnya...saya seperti tidak serik, saya telah sekali lagi memberi kebebasan mutlak kepada arnab itu dengan cara melepaskannya bermain-main dan menghirup udara di halaman rumah...kerana kebosanan melihat saya pun menonton tv...dalam masa tersebutlah rupanya sesuatu telah terjadi...selepas menonton tv saya pun ingin mengurung kembali arnab tersebut tetapi semuanya telah terlambat...arnab tersebut telah hilang...saya pun seperti sebelumnya mencari-cari arnab tersebut...setelah lebih kurang 5 minit mencari...saya ternampak sekujur tubuh arnab..hehe..tanpa berkepala di sebelah seekor kucing debab pembunuh!!!saya pun mengacah kucing tersebut dan kucing itu pun lari...apabila ayah saya pulang saya memberitahu pada ayah saya dan ayah saya terdiam...ibu saya pula berkata,'itulah, kamu tak rasi dengan arnab'...di situlah tamatnya cerita ini...sekian terima kasih...huhu...Al-Fatihah...

No comments:

Post a Comment